IOAN CHERECHES, CӐRŢILE LUI ŞI CARTEA CӐRŢILOR LUI[1]
16 septembrie 2017. În Parcul Crângaşi, unde se desfasura AERONAUTIC 2017, prin mijlocirea lui
Alex Stoian “Nemo” am fericita ocazie de a o cunoaşte pe doamna Corina
Cherecheş, fiica unui scriitor pe care îl cunoşteam de mai mulţi ani,
aşa cum îi cunoşteam şi – în mare parte – opera. Dupӑ ce am fost “examinat” de
cӑtre un veteran care o ajuta sӑ isi supravhegheze standul cu cӑrţi (am remarcat
imediat cӑ toate erau semnate Ioan Cerecheş) şi am “trecut examenul” (domnul
Tony, membru ARPIA, a vrut sӑ se convingӑ cӑ eu chiar ştiam câte ceva din
istoria aviaţiei militare române moderne), am pornit o discuţie
despre bӑtrânul scriitor.
Îl cunoscusem încӑ din primii ani ai noului mileniu, prin
intermediul volumului sӑu “Aerodrom şi cer”, cumpӑratӑ în timpul unei şedinţe a
Asociaţiei Aviatorilor Braşoveni la care a participat şi regretata doamnӑ pilot
Sanda Agache (ea cӑra pentru noi de la Bucureşti zeci de cӑrţi de aviaţie).
Dupӑ o vreme, l-am regӑsit ca autor, cunoscându-l şi pe Ştefan Alexandrescu, “Mareşalul
din Bӑneasa”, la o şedinţӑ a Fundaţiei “Cӑpitan Erou Alexandru Şerbӑnescu”, iar
dupӑ puţina vreme am dat mâna chiar cu scriitorul, pentru prima oarӑ, la Muzeul
Aviaţiei, în Pipera, într-o zi de Sfântul Ilie. Mi-a înmânat cartea lui “Dracii
roşii”, pe care am citit-o pe nerӑsuflate. În sfârşit, l-am revӑzut tot la
Muzeul aviaţiei, în momentul lansӑrii unei lucrӑri a lui Dan Antoniu, cand am
provocat amândoi o discuţie foarte interesantӑ (şi poate şi cu niţel ecou acolo
unde trebuie) despre accesul cercetӑtorului istoriei aviaţiei la sursele de
informare, cu precӑdere, pentru cӑ în salӑ se aflau şi oameni cu funcţii de
comandӑ în Forţele Aeriene, la arhivele militare.
Acum discutam cu Corina Cherecheş, din nefericire la timpul
trecut, despre personalitatea tatӑlui ei. Am cumpӑrat atunci toate titlurile pe
care le avea pe stand şi pe care eu încӑ nu le aveam în bibliotecӑ şi, în plus,
lucrarea În sarea cuvintelor - Destinul
scriitorului Ioan Cherecheş, semnatӑ Aurel Pentelescu şi Corina
Cherecheş.
Sigur cӑ le-am citit pe toate, cu mare interes şi cu multӑ
bucurie. Iar la sfârşit a venit şi rândul acestei cӑrţi a cӑrţilor şi a
autorului lor, pe care a avut şi el bucuria sӑ o vadӑ, înainte de a face marele
pas dincolo.
Înainte de a începe lectura, decriptasem titlul cu ajutorul
codului lui Petre Ispirescu. M-am înşelat, explicaţia e alta, dar nu am greşit,
chiar şi autorii monografiei spun undeva cӑ autorul în discuţie e un meseriaş
în potrivirea vorbelor, întocmai ca un bun bucӑtar, pentru a (pre)gӑti un adevӑrat
festin, gustat de cӑtre cititori. De fapt, sarea are altӑ semnificaţie: Ioan, tatӑl
scriitorului a fost şuvagӑu, adicӑ tӑietor în sare; Ioan, fiul, la rândul sӑu a
fost un cioplitor în masa vocabularului, un artist al cuvântului.
Cartea pe care o propunem spre discuţie acum este o lucrare
foarte interesantӑ şi cuprinzӑtoare, al cӑrei obiectiv este prezentarea deplinӑ
a unui autor literar. Strategia adoptatӑ de coautori este clasicӑ: un capitol
bio-bibliografic şi un al doilea, mult mai amplu, o antologie de texte din
activitatea reportericeascӑ a lui Ioan Cherecheş. La final, volumul cuprinde şi
un album cu fotografii, unele realizate de cӑtre autorul recenzat şi utilizate
de cӑtre el la ilustrarea articolelor de presӑ, altele care îl reprezintӑ pe
Ioan Cherecheş, de multe ori în tovӑrӑşia unor personalitӑti de seamӑ ale
aviaţiei române (din care, de fapt, face şi el parte).
Voi încerca sӑ analizez pe rând capitolele lucrӑrii,
pornind, de ce nu, chiar de la cuvintele introductive. Dupӑ pӑrerea mea, cele
douӑ prefeţe datorate domnilor general de flotilӑ aerianӑ Ştefan Voian şi inginer
Doru-Laurian Bӑdulescu, sponsorul apariţiei editoriale dar, în primul rând fiul
aviatorului Mircea T. Bӑdulescu, una dintre personalitӑţile aviaţiei militare
despre care Ioan Cherecheş a avut multe de scris, sunt nişte argumente
importante pentru un eventual îndemn de a citi cartea, dat fiind prestigiul de
care domniile lor se bucurӑ în rândul celor care ştiu.
Trecând la lucrarea monograficӑ, trebuie sӑ evidenţiem
originalitatea prezentӑrii biografice a omului şi scriitorului Ioan Cherecheş.
Domnul comandor Aurel Pentelescu, un om de ştiinţӑ, istoric recunoscut pentru
lucrӑrile sale anterioare, a optat pentru reproducerea unui dialog purtat cu
eroul sӑu, de fapt un interviu condus cu mӑiestrie socratianӑ. Aş spune “strâns
cu uşa” de cӑtre intervievator, el, care ştia doar sӑ ia, nu şi sӑ dea
interviuri, Ioan Cherecheş e obligat sӑ spunӑ tot, nefiindu-i îngӑduit nici sӑ
uite amӑnunte relevante, nici sӑ le omitӑ, din modestie. Sincer, “ascultând” discuţia,
parcӑ îl vedeam pe bӑtrânul scriitor în poziţia aceea care vӑdea concentrare şi
înţelegere, pe care i-o cunoşteam din convorbirile noastre, parcӑ îi
recunoşteam, odatӑ cu rӑspunsul, şi gestul acela care parcӑ te punea la locul
tӑu, sau care, alteori, sublinia adevӑrul unor fraze. Toatӑ viaţa lui este
astfel rememoratӑ de el însuşi, insistându-se asupra momentelor şi
circumstanţelor importante pentru noi din punctul de vedere al activitӑţii
literare: prima reuşitӑ, ca elev în clasӑ primarӑ, pe tӑrâmul scrisului, examenul
de selecţie pentru şcoala de ziarişti militari, ucenicia pe lângӑ jurnalişti
consacraţi în cadrul şcolii de la Apӑrarea Patriei, apoi activitatea de
ziarist, atât la publicaţiile militare, cât şi la cea de pe lângӑ uzina la care
a lucrat, dupӑ dezbrӑcarea (forţatӑ) a hainei militare, sau la cea afiliatӑ
unui partid politic, terminând, cum altfel, cu colaborarea recentӑ la un
revistӑ de aviaţie. Moderatorul interviului insistӑ pe metodele de documentare
ale reporterului, militar sau civil, pentru a scoate în evidenţӑ extrema
acurateţe a textelor publicate, mai ales cӑ reporterul nu e din afara
fenomenului descris, adicӑ este un ofiţer tehnic de aviaţie, care ştie exact
despre ce scrie atunci când abordeazӑ viaţa aviatorilor şi activitatea de pe
aerodromul militar, şi este un muncitor (foarte) calificat care descrie în
deplinӑ cunoştinţӑ de cauzӑ procesul de producţie dintr-o uzinӑ a industriei
(socialiste) române.
Autorii monografiei nu se sfiesc sӑ îşi exprime pӑrerea cӑ şocurile
din viaţa lui Ioan Cherecheş au fost şi adevӑrate imbolduri pentru un nou pas
evoluţia sa. Eliminarea din liceu l-a obligat sӑ se înscrie la Şcoala de
ofiţeri, astfel formându-se el ca ofiţer de aviaţie, iar apoi ca fotoreporter militar;
epurarea din armatӑ l-a fӑcut sӑ se angajeze într-o întreprindere industrialӑ,
loc unde a cunoscut alte realitӑţi ale societӑţii româneşti, oameni, mediu
social; dispariţia ziarului uzinal “Dinamul” i-a dat timpul necesar pentru a
elabora o carte, pe care a reuşit, datoritӑ unor demni oameni de culturӑ, sӑ o
tipӑreascӑ în 1982, devenind astfel prima dintr-o lungӑ serie; evenimentele din
decembrie 1989, odatӑ cu schimbarea de direcţie din istoria României, l-a
readus pe Ioan Cherecheş într-o redacţie de ziar, oferindu-I prilejul sӑ se
informeze şi sӑ îşi exprime pӑrerea în legӑturӑ cu noua evoluţie a societӑţii;
iar întâlnirea cu Cornel Marandiuc i-a oferit prilejul sӑ se reîntoarcӑ la
aviaţia pe care, de fapt, nu a pӑrӑsit-o, afectiv, niciodatӑ.
Capitolul bio-bibliografic este completat de un sub capitol dedicat
activitӑţii editoriale a lui Ioan Cherecheş. Dupӑ lista completӑ a cӑrţilor
publicate de acesta, sunt reproduce, ca argument, toate prefeţele şi mesajele
de pe coperta a patra a cӑrţilor.
Prefeţele sunt de fiecare datӑ semnate de oameni cu nume
grele. Aviatori cunoscuţi, generali sau ofiţeri superiori, prieteni vechi ai
lui Cherecheş, au fost bucuroşi sӑ fie primii lui cititori, pentru a-şi
aşterne, apoi, pӑrerea cu scopul de a atrage urmӑtorii cititori. Relaţia lor cu
scriitorul şi pӑrerea pe care şi-o exprimӑ au, de asemenea, şi efectul de a
gira, dacӑ nu calitatea literarӑ a cӑrţilor cherecheşiene, ei nefiind
specialişti în critica literarӑ, cel puţin calitatea lor documentaristicӑ,
istoricӑ. Aceastӑ parte a cӑrţii este rotunjitӑ cu o nouӑ antologie, formatӑ
din recenzii şi articole critice referitoare la cӑrţile lui Ioan Cherecheş. Şi
în acest caz vorbim de criticӑ de întâmpinare sau de popularizare , texte
semnate de personalitӑţi prestigioase din domeniul abordat de scriitor. Nu mӑ
ascund dupӑ o falsӑ modestie, ci recunosc cu mare bucurie şi mândrie cӑ unul
dintre aceste texte este semnat de mine şi este preluat din ziarul DRUM care apare la Roşiorii de Vede.
Partea a doua şi cea mai amplӑ a cӑrţii cuprinde o selecţie
de articole publicate de Ioan Cherecheş într-o viaţӑ (lungӑ) de jurnalist.
Autorii recunosc faptul cӑ selecţia nu a fost uşoarӑ. Au
fost nevoiţi sӑ lase la o parte, din cauza limitei spaţiului tipografic, o
mulţime de texte de foarte bunӑ calitate, dar cele pe care le-au ales sunt
menite şi reuşesc sӑ traseze un portret foarte interesant al publicistului Ioan
Cherecheş.
Eu, unul, recunosc cinstit cӑ nu ştiam nimic despre
activitatea lui Cherecheş din afara aviaţiei. Cu toate cӑ sunt mult mai tânӑr
decât el, am trӑit şi eu perioada comunistӑ, fiind familiarizat cu stilul de
atunci al presei. Eram obligat sӑ am abonament la organelle de presӑ adecvate
vârstei mele de atunci. Am citit Arici Pogonici, Luminiţa, Cutezӑtorii,
Scânteia tineretului pentru cӑ aşa trebuia sau pentru cӑ, de multe ori, chiar
mӑ interesau. Dar, fiu de militar activ fiind, am avut acces şi la presa
militarӑ a timpului, iar conţinutul textelor şi modul de abordare a subiectelor
de cӑtre reporteri imi este foarte bine cunoscut, de aceea nu sunt şocat de
stilul ziaristului Ioan Cherecheş, de cele mai multe ori laudativ,
propagandistic, uneori tributar acelei abordӑri în spirit critic şi autocritic
impus de organele de partid şi de stat şi supravegheat de CI sau de securitate.
Sunt, în schimb, plӑcut impresionat de subiectele alese de cӑtre ziarist.
Uneori senzaţionale, descriind evenimente de zbor – pânӑ la urmӑ cam asta cauta
presa, pentru a atrage lectorii. Dar, şi acestea sunt majoritare, reportajele
(literare, cum subliniazӑ autorii monografiei) se referӑ la evenimente
obişnuite din viaţa aviatorilor sau a muncitorilor români, senzaţionale nu prin
descrierea unor evenimente limitӑ, ci tocmai prin descrierea vieţii obişnuite a
românilor. Evenimente în care orice cititor se recunoaşte.
Reportajele lui Ioan Cherecheş, tipӑrite de publicaţiile Şoimii
patriei (ziarul aviaţiei militare), Apӑrarea Patriei (ziarul
armatei române), Dinamul (ziarul Uzinei de Maşini Electrice Bucureşti), Atitudinea
(ziar al Partidului Republican post-decembrist) şi revista Orizont aviatic (publicaţie
de culturӑ aviaticӑ iniţiatӑ şi condusӑ de istoricul şi scriitorul Cornel
Marandiuc) antologate în lucrarea de faţӑ traseazӑ o istorie a României. Mai
întâi, o istorie a aviaţiei anilor 1950, perioadӑ de pionierat în domeniul propulsiei reactive, punctatӑ de (mult prea)
multe evenimente datorate atât calitӑţii materialului volant, dar şi, uneori, pregӑtirii personalului. Nu evenimente
deosebite, soldate cu accidente, ia în discuţie Ioan Cherecheş, ci zile
normale, cu situaţii grele rezolvate de piloţi şi tehnici. Pentru cӑ în uzinӑ
nu toate sunt roze, nu fiecare zi este încununatӑ de satisfacţia datoriei
împlinite, ci şi umbritӑ de situaţii limitӑ, dar şi în acest caz reporterul nu
se apleacӑ asupra senzaţionalului negativ, ci cautӑ acele evenimente care sunt
rezolvate, de cele mai multe ori datoritӑ calitӑţii umane a muncitorilor.
O particularitate prezintӑ textele din ziarul
post-decembrist. Aici ne întâlnim cu o nouӑ faţetӑ a lui Ioan Cherecheş, care,
pe lângӑ (puţine) situaţii uşor rezolvabile, aduce în discuţie multe evenimente
reprobabile din acei primi doi ani ai României eliberate de communism. Dar, şi
aici, recunoaştem atitudinea pozitivӑ, optimistӑ, a reporterului de
actualitate, care înţelege esenţa fenomenului şi sperӑ într-o rezolvare
favorabilӑ.
Ajungând la Orizontul Aviatic, puţinele texte selectate
reveleazӑ o altfel de personalitate a lui Ioan Cherecheş, datoratӑ şi vârstei,
dar şi experienţei şi conjuncturii. Incursiunea în viaţa unui mare aviator, al
cӑrui destin ar fi putut fi schimbat dacӑ pӑrinţii lui nu ar fi fӑcut un mare
sacrificiu, dar, şi mai ales, cele douӑ texte închinate vechiului sӑu prieten,
generalul Horia Opruţӑ, ne aratӑ un suflet sensibil şi un scriitor de facturӑ romantic,
poate greu de anticipat vӑzând fotografia de pe copertӑ a unui ofiţer în uniformӑ
de campanie.
În concluzie, cred cӑ am citit şi prezentat aici o carte
care nu povesteşte doar despre viaţa şi creaţia unui om, fie el şi scriitor, ci
retraseazӑ un capitol al istoriei Românilor, oameni buni şi pricepuţi, buni
meseriaşi în aviaţie şi în industria constructoare de maşini, inimoşi şi
iubitori de alţi oameni.
[1]
Aurel Pentelescu, Corina Cherecheş În
sarea cuvintelor – Destinul scriitorului Ioan Chereches, Buzӑu, Editura
Editgraph, 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu